Oświetlenie nawigacyjne
Widzenie jest czasami ważniejsze niż bycie widzianym.
Chociaż w tamtych czasach znajomość nocnych sygnałów statków była obowiązkowa przy uzyskiwaniu prawa jazdy, co jest bardzo ważne zarówno z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze, jak i finansów (patrz mandaty policyjne za brak oświetlenia!) - jest bardzo niewiele osób, które dokładnie wiedzą, jakie oświetlenie jest zalecane dla danego statku, jego istnienia i zastosowania.
Następujący opis i załącznik mogą stanowić wizualny przewodnik po typach i rozmiarach statków oraz rodzajach świateł, które powinny być zamontowane:
Światło masztowe:< /strong>światło nad wzdłużną linią środkową statku, w zakresie kątowym 225°, z białym światłem, świecące w sposób ciągły.
Światła boczne: wzdłuż linii środkowej statkulub równolegle do niej w zakresie kątowym 112,5°, ze światłem czerwonym po lewej stronie kierunku jazdy i światłem zielonym po prawej stronie, świecące światłem ciągłym.
Światło ogonowe:
w osi wzdłużnej statku, widoczne z obu stron pod kątem 67,5°, (całkowity kąt 135°w zakresie kątowym), lampa zamontowana z tyłu statku i świecąca światłem białym ciągłym.
Suma wyżej wymienionych zakresów kątowych wynosi 360°, czyli całe pole widzenia. W ten sposób statek może być rozpoznany z dowolnego kierunku - a widziane światła mogą być również wykorzystane do wyraźnego określenia kierunku podróży statku względem nas. Światło najczęściej używane na wodach krajowych to światło, które świeci w sposób ciągły białym światłem w zakresie 360°. Jego użycie jest obowiązkowe do długości łodzi 12 metrów; dla zapewnienia widoczności we wszystkich kierunkach, musi być ono zainstalowane powyżej najwyższego punktu łodzi.
Światło kotwiczne: 360° białe okrągłe światło do długości łodzi 50 metrów, które musi świecić w sposób ciągły podczas kotwiczenia.
Niniejsza ilustracja wyraźnie pokazuje zakresy widoczności różnych świateł:
Rozmieszczenie świateł według długości statku:
Łódź motorowa w drodze:
Długość łodzi do 7 metrów: 360 ° dookoła światła
7 - 12 metrów:360°, światła boczne
12 - 50 metrów: Światło masztowe, światła burtowe, światło rufowe
Żaglowiec w drodze:
7 do jednego metra długości:Światło tylne (być może z lampą ręczną z białym światłem)
7 - 20 metrów: Światła burtowe, światło rufowe, które może być również podzielone w obrębie światła.
W nawigacji nocnej konieczne jest, aby móc wyraźnie rozpoznać kierunek podróży statku za pomocą sygnałów świetlnych. Pomaga w tym poniższa ilustracja: