KRĄŻOWNIK ESKADRY (NAZWA II)
HISTORIA STATKU
< span> Klasyczny krążownik (Quadratmeteryacht lub Skerry Cruiser w języku angielskim, Scharenkreuzer lub Schärenkreuzer w języku niemieckim) to typjachtużaglowego, który jest w większości wykonany z drewna, tzw. Są one budowane zgodnie z zasadą metra kwadratowego, zasadami dla klasy statku. Pochodzi ze Szwecji i był najbardziej rozpowszechniony na Morzu Bałtyckim, chociaż niektóre klasy były również popularne w pozostałej części Europy i Stanach Zjednoczonych. Różne klasy klasycznych wycieczkowców nie są budowane według ściśle określonego planu, co oznacza, że statki tej samej klasy nie są takie same, ale są porównywalne pod względem wielkości i wydajności ze względu na przestrzeganie tych samych zasad. Większość klasycznych wycieczkowców to długie, wąskie statki z niskimi pokładami i wysokimi żaglami.
Pierwsze krajowe wycieczkowce należały do klasy 40. Kálmán Kándó, inżynier znany w całej Europie i wynalazca lokomotyw elektrycznych nazwanych jego imieniem, zamówił plany od niemieckiego projektanta statków Adama Harmsa w 1924 roku. Jego statek został zbudowany przez Balatoni Yachtépító Rt. i żaglowiec GLÓRIA został zwodowany w 1925 roku. Rok później Jenő Moldoványi również zbudował krążownik NEMERE 40 według planów Adama Harmsa, również w Yachteító Rt. (Dziś żeglarze nazywają ten szkuner między sobą Kisnemere, ponieważ w 1944 roku jeden z 75 krążowników nosił również nazwę Nemere). Oba statki pływają do dziś po kilku remontach. Minęło 17 lat, zanim zbudowano kolejny krążownik klasy 40, ale wtedy klasę powiększono o dwie jednostki. ADDIO III został ukończony w 1943 roku, TABU w 1944.
Wróćmy jednak do wyglądu pozostałych klas krążowników. W 1927 roku zbudowano trzy krążowniki 22 i jeden 30. Pierwszą 22-kę, SIRICCO, zbudował dr Miklós Tuss, drugą, ZULU, László Kerényi, a trzecią, KARAKÁN, Krayer Krauss Arnold. Wśród trzydziestek pierwszy był RABONBÁN, wyprodukowany prawdopodobnie w Niemczech na zamówienie Gábora Ugrona. 22-ki zostały z pewnością zbudowane według planów Jenő Benacseka. SIROCCO został zbudowany w Budapeszcie, KARAKÁN w Veszprém Faipari Vállalat, a ZULU w Balatoni Yachtépító Rt. Z SIROCCO wygrali cztery mistrzostwa, a 24 sierpnia 1929 roku łódź pobiła rekord odległości między Kenese i Keszthely z czasem 5 godzin i 53 minut. To, jakim osiągnięciem był ten czas 78 lat temu, wyraźnie pokazuje, że dziś rekord wynosi 3 godziny i 40 minut. RABONBÁN wygrał pierwsze zawody o Błękitną Wstęgę w 1934 roku i raz został mistrzem. Druga 30-tka została zwodowana w 1928 roku, nazwano ją EMESE i została zbudowana przez Istvána Schullera, producenta artykułów papierniczych.
Więcej:http://www.scharenkreuzer.hu/balatoni_scharen_tortenet.html